Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Táta kolem světa 12 – Ufa, metropole Baškortostánu a konce Evropy

Prosím, jak se dostanu k Ruskému kolu? Kam? K Ruskému kolu. Čemu, nerozumím? No, k takovému velikému kolu s kabinkami, co je z něho výhled do okolí. Vy myslíte ke Kolesu rozhlyda? Tak to je tudy. Ale proč tomu říkáte Ruské kolo?

Vůbec mi nedošlo, že v Rusku se Ruskému kolu neříká Ruské kolo. Je to jednoduše Koleso rozhlyda.

I když, já vlastně v Rusku nejsem. Jsem v Baškortostánu. Autonomní republice ruské federace. Z Kazaně jsem do Ufy nepřijel vlakem, ale přiletěl letadlem. Stálo to asi tisícovku. Přišlo mi to výhodnější, než se kodrcat celou noc autobusem, ne o moc levněji. Ufa leží na jižnější větvi transsibiřské magistrály, než Kazaň. Cesta vlakem je tedy zdlouhavá. V letadle jsem si alespoň spravil oko pohledem na krásné tatarské letušky. Nebo to byly Baškirky? Nebo Čuvašky. A možná, že to nakonec byly Rusky. Všechny tyhle národnosti v Baškortostánu žijí.

Baškirština je stejně jako tatarština turkický jazyk. Od tatarštiny se údajně liší jen málo. Ve školách se děti učí baškirsky, tatarsky i rusky. Všechny oficiální nápisy jsou dvojjazyčně. Baškirsky a rusky. Lidé tu mají již výrazněji asijské rysy.

Paní průvodkyně mě u mapy v baškirském muzeu překvapila otázkou: „Jak vy u vás v České Republice vnímáte Baškortostán. Jako evropskou nebo jako asijskou zemi?“ Co na to odpovědět? Že u nás Baškortostán pravděpodobně téměř nikdo nezná? Při pohledu na mapu mě však napadla spásná odpověď: „Samozřejmě evropskou. Každý český školák ví, že Asie začíná až za Uralem“.

UFA není zdaleka tak pěkné město, jako Kazaň. Pohled z ruského "kolesa rozhlyda" mi to jen potvrdil. Centrum tvoří zástavba z patrových bytovek a okrajové čtvrti jsou takový rozlehlý panelákov. Žádná historická senzace. Přesto nemůžu říct, že by to bylo město vyloženě ošklivé. Pár fotek napoví víc, než dlouhé psaní.

V Baškortostánu je na jednu stranu zřetelně deklarováno bratrství ruského a baškirského národa po dobrovolném připojení k Ruské říši v roce 1557. Na druhou stranu je zde národním hrdinou Salavat Julajev, vůdčí osobnost protiruského povstání z 18.století. Jeho jezdecká podobizna je součástí baškirského státního znaku a jmenuje se po něm i hokejový klub v Ufě.

 

Baletky před budovou Opery a Baletu

A teď už rychle na Ural. Velkých měst už bylo víc, než dost:-)

Kompletní galerie zde:

 

 

Autor: Vladimír Hauk | neděle 5.3.2017 17:10 | karma článku: 21,48 | přečteno: 577x
  • Další články autora

Vladimír Hauk

Kanibalský mumuland

Papua Nová Guinea je země se špatnou pověstí. K tradicím místních patří MUMU pečeně, která nemá nic společného s kanibalismem a snad ani nikdy neměla. Příběh z cesty, za který vděčím náhodě, která mě poslala na papuánský venkov.

21.12.2023 v 9:10 | Karma: 23,01 | Přečteno: 306x | Diskuse| Cestování

Vladimír Hauk

Vzhůru do země lidojedů

Papua Nová Guinea je země se špatnou pověstí. Do metropole papuánské vysočiny Mount Hagen mě doneslo potetované letadélko. Tržnice, betel, šipky a pašíci. Jak se dostat na papuánský venkov? Snadno! Někdy se věci vyřeší samy...

1.1.2023 v 17:01 | Karma: 21,60 | Přečteno: 441x | Diskuse| Cestování

Vladimír Hauk

Filipínský Amor střílí bez varování

Kamarádky ze Samaru pro mě připravily cestu na rajský ostrůvek s noclehem u Amora, výlet k bizarním skalním útvarům i dovádění v korálovém moři. Tam mít tak baráček. Jenže to bych se tam musel nejdřív oženit (pokračování příběhu)

6.6.2021 v 17:00 | Karma: 24,12 | Přečteno: 588x | Diskuse| Cestování

Vladimír Hauk

Modré oči? Tak to bych si dala říct!

Na Filipínách jsem se řízením osudu a náhody dostal do ženského kolektivu. Navštívil jsem venkovskou školu, vyzkoušel karaoke a pochopil, jak to mají filipínské ženy s muži ze západu.

2.5.2021 v 18:08 | Karma: 29,66 | Přečteno: 1078x | Diskuse| Cestování

Vladimír Hauk

Z Lapu Lapu na Lapu Lapu – první 2 filipínské dny

První 2dny na Filipínách jsem neměl plán. Rozmýšlel jsem se, zda zůstat na ostrově Cebu, či přeplout na protější Bohol? Nebo nic neřešit, nechat jen tak plynout čas a nasávat atmosféru nové země? Byly to 2 krásné, nic neřešící dny

26.3.2021 v 13:14 | Karma: 22,46 | Přečteno: 376x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Bývalý ředitel finančního úřadu kryl úniky a bral „dárky“, dostal podmínku

24. dubna 2024  15:01,  aktualizováno  16:48

Bývalý ředitel brněnského finančního úřadu Miroslav Kuba si už třikrát vyslechl podmíněný trest za...

Nenávist vůči Ukrajincům, segregace Romů. Amnesty International kritizuje Česko

24. dubna 2024  2:28,  aktualizováno  16:44

Ukrajinští uprchlíci se loni v Česku potýkali s nenávistnými projevy a diskriminací, pokračovala...

Svobodu se lidovci snažili dostat pryč ze strany, teď kauzu odkládají

24. dubna 2024  12:20,  aktualizováno  16:13

Lidovecká snaha vystrnadit ze strany jednoho ze svých nejznámějších poliků, bývalého šéfa strany a...

Vláda je pro preventivní zadržení zbraně. Podezřelé nákupy se mají hlásit

24. dubna 2024  5:25,  aktualizováno  16:10

Prodejci mají mít už od července povinnost hlásit podezřelé nákupy zbraní. Počítá s tím novela...

  • Počet článků 58
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 835x
Miluju dálky, hory, exotická i všední místa, jednoduše baví mě poznávat svět.

Vždy jsem snil o cestě kolem světa. Před pár lety jsem našel řešení, jak si svůj sen splnit a konečně vyrazil.

Cestuju kolem světa na etapy. Pěkně kousek po kousku.

Články a fotky publikuji také na svých stránkách http://cestajepribeh.cz

https://www.facebook.com/cestajepribeh/

 

Seznam rubrik