Táta kolem světa 17 - Ťan Šan, nebeské hory s českou stopou

21. 04. 2017 22:45:47
Dosáhnul jsem kóty 3 200m n/m. Lanovkou, což je trošku srabárna. Ale nejsem na horské expedici. Ve vrcholovém baru jsem narazil na reklamu Karlovarské Becherovky. Česká stopa je prostě všude. Pan prezident by měl radost :-)

Noční vlak z Astany kodrcal v ospalém ránu předměstím města Almaty. Pohled z okénka mě ohromil. Nad městem se tyčila impozantní hradba pohoří Ťan Šan. Vystoupil jsem. Před nádražím jsem se zastavil u jezdecké sochy Ablaj Chána. Slavný kazašský vůdce seděl hrdě na koni a hleděl k horám. Stejně jako já. Tenhle pohled jen tak neomrzí.

Název Ťan Šan znamená v překladu Nebeské hory. Z Almaty se do nich lze dostat velice snadno. Do sportovního komplexu Medeu jezdí městský autobus. Odtud lze vyjet lanovkou do lyžařského střediska Čimbulak a odtud dalšími lanovkami až do výšky 3 200m nad mořem. Tak jsem to udělal i já. Nejsem na mountaintrekingové výpravě, takže si přepych lanovky můžu dovolit. K mému překvapení jsem u nejvyššího horského baru spatřil reklamu na Becherovku. Češi se prostě neztratí nikde. Slavný karlovarský likér jsem tak vysoko raději nezkoušel. Jen jsem se vydal na malý trek po okolí. Pokochat se Nebeskými horami. S pokorou a obdivem.

Nejvyšší kazašskou horou je hora Khan Tengri. Měří 6 995 m/m. Leží na ní však stálá ledová čapka do výšky 7 010m/m. Patří tedy již mezi sedmitisícovky. V pohoří Ťan Šan je druhá nejvyšší po hoře Jengish Chokusu, měřící 7 439m/m. Obě jsou od střediska Čimbulak daleko, takže jsem je neviděl. S pokorou jsem si však prohlížel jejich impozantní sestry zde v okolí. Pár obrázků bude lepších, než další slova.

Kompletní galerie zde

Hlasujte ve finále Blogera roku

Autor: Vladimír Hauk | pátek 21.4.2017 22:45 | karma článku: 20.41 | přečteno: 289x

Srp, kladivo a Buddha

Lidově demokratická republika s vládou jedné strany. Rudé vlajky se srpem a kladivem na každém rohu. Ale také tisíce a tisíce Buddhů a úchvatné chrámy z betonu. I takový je Laos.

16.4.2018 v 13:03 | Karma článku: 19.86 | Přečteno: 352 | Diskuse

Vladimír Hauk

Proč je laoská káva nejlepší? Roste mezi vodopády.

Divoká džungle s pohádkovými vodopády. Rázovité vesničky s domy na kůlech. Kávovníkové plantáže ukryté v tropickém lese. Takové je Bolaven Plateau v jižním Laosu. Místo, kde se pěstuje ta nejlepší káva.

6.4.2018 v 19:01 | Karma článku: 21.79 | Přečteno: 216 | Diskuse

Tuk-tukem za Buddhou

Sepnete dlaně a ukloníte se. Prsty se lehce dotknou čela. Tak začíná každý kontakt s místními. Laos je budhistická země. V okolí Thakheku je velké množství jeskyní. Mnohé z nich slouží jako budhistické svatyně. Dosáhneme osvícení?

14.3.2018 v 13:13 | Karma článku: 20.04 | Přečteno: 237 | Diskuse

Vladimír Hauk

Štědrý den v autobusu plném zelí. K Mekongu s tajfunem v zádech.

Noc na pryčně vietnamského vlaku byla za námi. Autobus do Laosu byl plný zelí a mrkve. Tajfun bičoval vietnamsko-laoskou hranici. V údolí řeky Mekong už byl klid a mír. Štědrý den i večer s asijskou příchutí.

28.2.2018 v 13:13 | Karma článku: 21.04 | Přečteno: 323 | Diskuse

Nikola Dzurianova

Cena lidského života na Zanzibaru

Periferně jsem vnímala lidi u silnice. Oni se tam válí denně, takže normálka. Zničeho nic nám vběhlo asi dvouleté dítě do cesty. To už normální není. Navíc, když mu jeho matka nařídila: běž

25.4.2018 v 15:08 | Karma článku: 25.31 | Přečteno: 906 | Diskuse

Radim Teodor Bílek

V únoru do Kazachstánu? Jen pro silně otužilé povahy!

Mrazivá zima tak silná, že cítíte ledové vložky v nose. Ledově křupající sníh pod nohami přestávající klouzat. Zima tak silná, že ani psa venku pobíhat neuvidíte. A my dva - blázniví Češi Karel a Radim, natěšení na pořádnou zimu!

25.4.2018 v 8:00 | Karma článku: 9.83 | Přečteno: 267 | Diskuse

Tereza Létalová

El Choro trek v Bolivii - noční můra v džungli

El Choro je jeden z nejpopulárnějších vícedenních treků v Bolívii. Začíná na 4650 m n.m. a pomalu se spouští do městečka Coroico na 1750 m n.m. Náš výlet se z hezké procházky po horách a lesích změnil na noční můru v džungli.

24.4.2018 v 21:33 | Karma článku: 9.79 | Přečteno: 257 | Diskuse

Tereza Létalová

Czickontheroad o peruánských pokrmech + recept na jednu klasiku

Pro mnohé cestovatele je nejlepším zážitkem ochutnávání místních dobrot, my nejsme jiní a během našich 2 měsíců v Peru jsme toho okusili opravdu hodně. A tak jsem se rozhodla vám nějaké ty dobrůtky ukázat v tomto krátkém průvodci.

24.4.2018 v 13:09 | Karma článku: 6.64 | Přečteno: 104 | Diskuse

Ladislav Větvička

Černy hermelin a nabidka, kera se neodmita

"Ladik, jedu do třech ukrajinskych pivovaru, kde robi češti sladci, nechceš jet se mnou? Ukažou ti, jak se robi černy hermelin," volal kamoš. Jak vidite z popisu teto hruzostrašne sceny, su prostě nabidky, kere nemožete odmitnut.

24.4.2018 v 11:33 | Karma článku: 46.40 | Přečteno: 8359 | Diskuse

Miluju dálky, hory, exotická i všední místa, jednoduše baví mě poznávat svět. Jsem ale také táta od rodiny, která potřebuje můj čas, péči i peníze. To s velkým cestováním nejde úplně dohromady.

Vždy jsem snil o cestě kolem světa. Loni jsem našel řešení, jak si svůj sen splnit a konečně jsem vyrazil.

Články a fotky publikuji také na svých stránkách http://tatakolemsveta.cz